26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Apua ’Chicken wing’- ongelmaan

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Apua ’Chicken wing’- ongelmaan

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Eli lyönti tuppaa lähtemään kainaloon osuman jälkeen ja ehkä jopa osumahetkellä (osuu välillä kärkeen), olisiko kellään mielessä hyviä harjoitteita tästä eroon pääsemiseksi? Tämä on vaivannut jo aika pitkään, olen kompensoinut ongelmaa eri metodeilla, mutta swingi on aikamoinen tivoli noiden kompensointien myötä. Tulokena on siis välillä väkevääkin slicea tästä syystä. Pro:lla kävin ja hän totesi tämän, itse kuvasin swingin myös videolle ja sieltä se minullekin paljastui. Julkiseen jakoon en videota laita (en jaksa tehdä mitää sivuja tämän takia pystyyn), mutta jos joku haluaa sen nähdä, voin sen kyllä sähköpostilla laittaa ihmeteltäväksi. Kiitoksia kaikista vastauksista jo näin etukäteen. Nyt mennäänkin kuplahalliin taas luutimaan palloja.

    Onko toi muka se chicken wing, oon varmaan ite ymmärtäny väärin.

    Mutta muuten en osaa auttaa, sori.

    Nimetön

    Parhaiten pääset tuosta eroon ottamalla paikalliselta prolta 4 * 1/2 tunnin
    sessiot ja pyydät häneltä harjoitteet, jotta pärjäät jatkossa.

    Itse koitin kanssa aikanaan päästä slaissista (huh uskalsin sanoa ääneen) eroon omatoimisesti lukemalla lehtiä ja kuuntelemalla rangemestareita (RangeKing), mutta ei se oikein toiminut.

    Jos kuitenkin yrität selvitä halvalla, niin googleta fixing slice, josta löytyy esim:

    http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200409leadbetterslice1.html

    PS. Pohjanmaalta lähti 70-luvulla amerikkaan lupaava nuori kyykänpelaaja
    Taavetti ’Liiteri’ Petterinen. On kuulemma muuttanut siellä nimensäkkin amerikan kieliseksi. Mitähän siitäkin on tullut ?

    En ole kyseistä videota nähnyt ja vaikka olisinkin, niin tuskin osaisin auttaa :o).

    Kiinnitin kuitenkin huomiota tuohon ’olen komenpenssoinut ongelmaa eri metodeilla, mutta swingi on aikamoinen tivoli noiden kompensointien myötä’ . Mieleeni tuli heti, että nyt saat miljuuna tipsiä, miten korjata ongelma ja sitten hullun lailla hallissa kokeilet niitä kaikkia ja swingi on entistä enemmän sekaisin :o).

    Mitään en ymmärrä, mutta olisiko kenties mahdollista, että ongelma onkin jossain ihan muualla ja tuo mainitsemasi ’chicken wing’ onkin vain seurausta tästä? Omasta kokemuksestani suosittelisin, että jättäisit kaikki kikka kakkoset nyt väliin, ettet sotke swingiä enempää, vaan kuten Herbus sanoi, tutkailisit sen pron kanssa kokonaisuutta.
    Vielä ehtii hyvin ennen kauden alkua saada swingin kuntoon – tai ihan sekaisin :o).

    Mun mielestä kanasiipi (=chicken wing) on vain kauneusvirhe lyönnin loppuasennossa, jolloin vasen kyynärvarsi taittuu ulospäin vartalosta muodostaen ns. kanansiiven. Itse lyönti voi silti olla teknisesti oikein suoritettu. Tämä tästä nimityksestä.

    En tunne termiä kainaloon lyönti, mutta voisin olettaa, että osuman jälkeen koukistat kätesi, jolloin ne ovat lähellä kainaloa ja rintakehää? Tällöin myös vasen kyynärvarsi sojottaa ulospäin kuten kanansiipi. Tässä kuitenkin itse lyönti on virheellinen tai puutteellinen.

    Otaksun, että osumassa et anna lantion kierrolla tilaa käsille ja mailalle etkä käännä vartaloasi oikein niin, että rintakehä osoittaisi lipulle, jolloin kädet ja mailanpää pääsisivät tekemään laajan kaaren lippua kohden (silloin myös mailanpään nopeus olisi osumassa optimi) ja siitä sitten normaaliin loppuasentoon.

    Jos arvaukseni on virheellinen, niin korjatkaa.

    Niin.

    Mä luulin aimmin että ’mihin se lähtee’ johtuu ’ miten se lähtee’. Nyttemmin oon päätynyt ajatukseen ’ mistä se lähtee’… en tiä..

    Lähtee mihin/miten/mistä – pääasja että lähtee! Mihen sitten mitenkä mistä ikinä…

    En tiedä haarjoitteesta, mutta mulla oli sama ongelma ja pro korjas sen sen viidessä minuutissa. Eli minä pidin vasemman hartian liikaa vasemmalla, joka käänsi lyönnin vasemmalle. Eli vetelin kainaloon ja kärkiosumia usein. Nyt korjaan tietoisesti asennon stanssissa ja homma on ok.

    Nimetön

    Nyt Aulangon poika on ottanut muutaman kebaxin liikaa, vai olisiko jopa väkevämpää pelissä. Itsekkin tässä muutaman ottaneena kirjoittelen jotain ajatuksia slaissin poistosta. Kuten on jo monta kertaa sanottu, niin tällaisia ohjeita on maailma pullollaan (täytyy muuten itsekkin käydä välillä pullollaan kun tuli kimmake).

    Harjoittelu rangella lähtee siitä, että stanssi on oikein. Tämä saadaan aikaan käyttämällä aina rangella suuntauskeppiä tai mailaa, joka osoittaa n. 0.5 metriä vasemmalle kohteesta (jos oikeakätinen niin ja lyö siis oikealta). Siis maila on yhdensuuntainen pallon ja kohteen välisen suoran kanssa, mutta n. 1/2 meetriä sivussa.

    Oma kantani on, että riittää kun varvaslinja (isot varpaat) on suuntausmailan suuntainen. Molemmat jalat voisi kiertää noin 15 astetta auki eli harittamaan. Alkuasennossa pitäisi saada polvilinja ja lantiolinja tämän kepin kanssa yhdensuuntaiseksi. Hartialinja saa slaissarilla olla hieman suljettu eli hartialinja osoittaa noin 4 metriä oikealle 100 metrin päähän. Jalkojen välinen etäisyys voisi määräytyä siten, että olkapäiden pystyprojektio osuu jalkojen kohdalle (jalkaväli noin 30-40 cm tavanomaiseen säkäkorkeuteen kasvaneella uroksella).

    Alkuasento pitää olla atleettinen kuin paikalta voisi kimmahtaa mihin tahansa suuntaan eli reisilihaksissa voisi tuntua mukava pieni puristus. Jalat siis pitää olla taitettuna polvista pienen kulman ei liikaa, mutta ei jalat suorina.

    Paino jaloilla siis oikealla ja vasemmalla voisi olla 50/50 rauta seiskalla ja ja myös toiseen suuntaan eli 50/50 varpaat/kantapäät. Päätä voi pitää hieman kohotettuna eli palloon voi katsoa hieman alaspäin (tämä antaa paremmin tilaa hartiakierrolle).

    Sitten ylävartaloa (selkää) taivutetaan palloa kohti siten, että kädet roikkuvat lähes pystysuorassa maata kohti. Grippiä aletaan rakentamaan siten, että tartutetaan maila vasemman käden pikkusormen tyvessä olevan ’tyynyn’ ja peukalon alapuolella olevan tyynyn väliin. Yksi painepiste on juuri pikkusormen tyven alapuolella olevan ’tyynyn’ kohdalla. Kun mailan lapa osoittaa kohteeseen tulisi vasemman käden peukalon ja etusormen välinen viiva osoittaa oikeaan olkapäähän. Tällöin vasen käsi on vasemman reiden sisäpinnan kohdalla lyöntisuunnassa. Mailan gripin päätä voisi myös hieman näkyä vasemman käden yläpuolella. Oikea käsi asetellaan vasemman käden alle siten, että kädet muodostavat yhtenäisen paketin. Oikean käden peukalon ja etusormen välinen viiva osoittaa myös oikeaan olkapäähän (neutraali grippi). Oikean käden painepiste muodostuu etusormen tyveen. Sopiva puristusvoima on ehkä noin 50 % maksimista. Painepisteillä tässä tarkoitetaan sitä, että niiden kautta ennen lyöntihetkeä mailaan välitetään momenttia, joka kiihdyttää mailanpään valtaisaan nopeuteen.

    Kun mailaa lähdetään viemään taakse, liike tapahtuu ’pakettina’…..jatkuu seuraavassa numerossa

    Siis ei näitä ohjeita voi antaa jos perusasiat ei ole kunnossa……

    Kun te ’vedätte kainaloon’, niin kertokaa minulle, mitä te sinne kainaloon vedätte? Näitä ’kainaloon vetäjiä’ on niin monenlaista ja niin moni tarkoittaa sillä niin montaa eri asiaa. Rexonasta tuskin on tässä yhteydessä kyse, vaikka en ihmettele senkään vaihtoehdon esiintulemista.

    Nimetön

    Hyvä kysymys. Hakematta tulee mieleen toinenkin. Mitä kullekin merkitsee suosittu mantra ’yhtenä pakettina’. Näitä yhtenä pakettina svingnsä tuhonneta tuuppareita tuntuu piisaavan 🙂

    Nimetön

    Mulle se merkitsee, että kun maila lähtee peruuttamaan, niin ajattelen mailan grippipäässä olevan jatkeen, joka on kiinni navassa.

    Olen omalla kohdalla havainnut ainakin kahta syytä ’kainaloon’ vetoon (pull vasemmalle, lyön siis oikealta)
    1. Hartialinja auki, eli osoittaa vasemmalle jalkalinjasta, vaivannut erityisenti pitkillä mailoilla, driveri pahin.
    2. Swingitaso liian matala, eli kädet eivät nouse riittävästi backswingin lopussa. Havaitsee esim. peilin avulla. Pahimmillaan vasen käsi on backswingin lopussa ollut hartialinjan alapuolella, joka on varmasti liian alhaalla (voisi vaikka johtua ’yhtenä pakettina’ ajatuksen viemisestä liian pitkälle).
    Käsittääkseni molemmissa tapauksissa swingi tulee ulkoa sisään ja jos mailan lapa sattuisi vielä olemaan auki niin pullin sijasta seuraus olisi slaissi.

    Useimmat ongelmat johtuvat perusteista (suuntaus > grippi > alkuasento/pallon paikka> backswing) ja niihin saa palata aina uudelleen. Downswingin yritän saada riittävän rennoksi. Iso osa siitä voimasta kun tahtoo mennä mailan liikkeen vastustamiseen jos rytmi samalla katoaa.

    Voisin kuvitella että chicken wing seuraisi esim. siitä kun pullia yrittää (tietoisesti tai tiedostamatta) kompensoida ohjailemalla mailaa (ei välttämättä silti koske alkuperäistä kysyjää)

    Käy katsomassa ’chicken wingistä’ kertova opetusvideo osoitteesta
    http://www.pga.com/improve/. Valiste more videos kohdasta ja etsi kanansiivet.

    Onnea yritykselle.

    Nyt alkaa vähän jo selvitä. Lapa aukeaa taakseviennissä liikaa johtuen ranteiden virheellisestä kääntämisestä. Tähän löytyi tippiä ja lyönti alkaa oieta jo ihan mukavasti. Lisäongelmana on ranteiden ’ristiinmeno’: Tämä tapahtuu ilmeisesti liian myöhään, eli vasta osuman jälkeen, jolloin lapa tuppaa olemaan vielä auki osumatkellä. Tämän virheen poisto vaattii vähän enemmän jynssäystä, koska ilmeiseti virhe ollut swingissäni aina. Onneksi olen pelannut vain kesästä 2003 lähtien, jotain toivoa virheen poistamisesta vielä on. Vaatii tosin varmaan aika monta koppaa palloja.

    Kiitokset kaikille, jotka annoitte vinkkejä, on hyvä miettiä asiaa usealta kantilta ja yrittää löytää ns. ’root cause’. Kyllä sitä ollaan taas paremmissa lähtökohdissa ensi kautta ajatellen. BTW, koen swingimuutoksen tällä hetkellä helpoksi, koska aikaisemmin myös seisoin liian kaukana pallosta. Samalla kertaa on nyt ollut ehkä vähän helpompi tehdä muitakin muutoksia, koska löynti tuntuu muutenkin nyt erilaiselta.

    Hauskaa keväänodotusta vaan kaikille, yritetään jaksaa harjoitella!

    Juup…
    Itellä ollut (ja on edelleen) ongelmia ton lavan aukeemisen kanssa. Ja kaikki lähtee nimen omaan jo backswingistä. Vasen ranne kun kääntyy/taipuu siinä vaiheessa ’ulospäin’ niin siinähän se lapa on auki jo valmiiksi. Eli kun taakseviennissä (ja koko lyönnin ajan) pitää vasemma ranteen ’flättinä’ niin kepukan lapa tulee oikeessa asennossa palloon. Tokihan myös sitten mm. grippi ja swingi-plane pitää olla suht kuosissa.

    Kiva slogan sulla 🙂

    Ja silkkaa faktaa kuomaseni… 😉

    Herbuksen slogan on: (7.3.2006 9:35:37)
    Parempi virtsa draiverilla wäärään kuin vaaksan putti ohi

    Jos on eturauhasen liikakasvua, niin sitten lienee silkkaa asiaa d;-)

    Nimetön

    Eikös tuo virtsa ole vanha pituusmitta 1,0668 km eli mulla on hieman pitempi kuin tällä palstalla keskimäärin, siis lyönti meinaan. Kyllä minä nämät uudetkin SI-järjestelmän yksiköt tunnen esim 1 tonnikala vastaa 1000 kilohailia ja 1 megafoni vastaa 10^12 mikrofonia eli tekniikan miehiä…..Tiedättekös muuten miten kissa sanoo Vuh…no tietysti …. mutta kerron kuitenkin. Valellaan se oikein kunnolla bensalla sit sytytetään. Nooh tiedättekös sitten,miten sitten koira sanoo mmmiiiiaaauuu. No laitetaan se pakastimeen muutamaksi päiväksi ja otetaan sitten kenttäsirkkelillä siivuja.

    Tais olla sittenkin virsta

    El ninó kirjoitti: (6.3.2006 9:40:58)
    Juup…
    Itellä ollut (ja on edelleen) ongelmia ton lavan aukeemisen kanssa.

    Aukinaisella lavalla kainaloon? Mistähän se ny lähtee?

    Nimetön

    Varmaankin sekoitin muihin pituusmittoihin, kuten poronkusema ja eikös jo suuri Caesar lausunut ennen taistelua: Aqua jacta est….ravistellessaan viimeisiä tippoja

    kebax kirjoitti: (7.3.2006 11:49:25)

    El ninó kirjoitti: (6.3.2006 9:40:58)
    Juup…
    Itellä ollut (ja on edelleen) ongelmia ton lavan aukeemisen kanssa.

    Aukinaisella lavalla kainaloon? Mistähän se ny lähtee?

    Niin jotta mikä lähtee…??

    El ninó kirjoitti: (7.3.2006 12:29:57)

    kebax kirjoitti: (7.3.2006 11:49:25)

    El ninó kirjoitti: (6.3.2006 9:40:58)
    Juup…
    Itellä ollut (ja on edelleen) ongelmia ton lavan aukeemisen kanssa.

    Aukinaisella lavalla kainaloon? Mistähän se ny lähtee?

    Niin jotta mikä lähtee…??

    Kainaloon!

    Herbus kirjoitti: (7.3.2006 12:15:30) Aqua jacta est….ravistellessaan viimeisiä tippoja

    Urea jacta est!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #250729 kohteessaApua ’Chicken wing’- ongelmaan

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Apua ’Chicken wing’- ongelmaan