26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

ALBATROSSI

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kuinkahan moni Suomalainen on tehnyt albatrossin, tuskin kukaan on koskaan yrittänyt tilastoida asiaa? Niitä ei varmaan ihan kovin paljon ole. Itse kuitenkin tunnen yllättävän monta joka on tehnyt Alban, 3 herraa. Ilmoittautukaahan Alban tekijät ja kertokaa kokemuksistanne, niin saadaan vähän selkoa paljonko niitä on tehty. Ja muutkin kommentoikaa. Mistään huuhaa Alboista ei tartte ilmoitella (par5 400 m jne)…

    KL

    Mikäpä se on sitten tuo minimipituus parvitosilla ja parnelosilla, jotta NAAMAlle kelpaa? Ethän unohtanut, että parnelosen holari on myös albatrossi….?

    Ei sillä että minulla olisi koskaan ollut edes lähellä, mutta jos kerran aletaan rajoittaa, niin kerrotaan sitten myös rajat. Sitäpaitsi naisille 400 m par5 on ihan riittävän pitkä, vastaa vähintään miesten 475 m, ainakin klubipelaajan silmin.

    Totta, rajaa on vaikea vetää ja unohdin naiset, sorry.

    Tarkoitus oli kuitenkin vihjata ettei tartte ilmoitella minkään ’pelle-kenttien’ tuloksia joita löytyy paljon ympäri maailmaa. Rajanvetona voi karkeesti miettiä, että Suomessa on kenttiä joilla on 440 metrisiä par4:sia ja 220 metrisiä par3:sia. Eli ainakin miehillä kunnon kentällä par4 on lyhyimmillään kaiketi 230-240 m ja par5 430-440? Äläkä ala riehumaan heti siellä vaan yritetään saada kommentteja, golfin harrastaja kyllä tietää mikä on kunnon kenttä ja mikä ei.

    Talissa on noteerattu 5 albatrossia. Kaksi vanhalla kentällä eli Mauri Vikström (17) ja Olavi Saikku (16) ja kolme nykyisellä eli Pentti ’Kiukki’ Katainen ykkösellä, Asko Arkkola reiällä 12 ja Thomas Antila 18:lla.

    Harjattulassa tehtiin viime kesänä kautta aikain eka albatrossi. Väylä 13# klubi-tiiltä 445 metriä. Väylällä puhaltaa yleensä vielä vastatuuli niin antaa vähän lisäarvoa. Tekijän nimeä en nyt muista. Onneksi Olkoon joka tapauksessa…

    Ilmoittaudun, vaikka olen albastani leveillyt palstalla aiemminkin. Saadaan tähänkin ketjuun omakohtaista väriä…

    Kyseinen vahinko tapahtui Kurkin 9. väylällä elokuussa 2003 noin kympin händärillä avoimessa kisassa, 444m keltainen tii. Kaksi lyöntiä sponella ja a vot. Seuraava väylä meni parissa vielä tajuamatta mitä tuli tehtyä mutta sitten 11:lle (par3) leivoin häkellyksissäni triplan. Eli progressiivinen verotus toimii golfissakin, mitä isompi tipu, sitä kovempi vero. 😉

    Täss on syytä tuoda esiin, että tekee sitten 4 alle paarin maailmalla , sillä on jo Suomessa ollut yli vuoden nimi:

    ’ Voehan muekku tokkiinsa ’

    ja

    5 alle paarin

    ’ Njamma, njamma ’

    ( Hossan paliskunnassa ’ Nattaset ’ )

    Lasssi voisi lähettää koordinaatit Old Coursen silmäätekeville rekisteröitäväksi.

    Ku nää muekut ja njammat tulevat Soomesa ajankohtaisiksi – on täällä Monte Carlon Rallin ja Oberstdorfin Lentomäen sekä Sconachin yhistetyn voittojen ja Wengenin pujottelukannujen rinalla jo astiasto

    major – kannuja.

    R&A

    Lassille muistutuksena vielä muutama Talissa noteerattu alba. Par 5:lla, väylällä 12, sellaisen teki Karri Kakko parivuotta sitten. Par 4:lla albatrosseja (siis hole in one) minulla on tiedossa kaksi. Toisen teki Pekka Nuikki väylällä 15 ja toisen Lauri Hämäläinen väylällä 10.

    KL

    Huh huh, kovia suoritteita sekä 10 että 15 holarit! Varsinkin kun kympin griinin edessä on se bunkkeri. Eikä ihan joka hemmo sen 15 metsän yli lähde räimimään!

    Kyllä minusta nuo NAAMAN poislaskemat ’mikkihiiriAlbat’:kin on aika kova juttu. vaikka väylä olisi vain nelisatanen, niin kahdella kuppiin on jo aika huikea suoritus, on kyseessä sitten Par 4 tahi par 5. Minä kyllä mielelläni annan noille kavereillekkin heille kuuluvan kunnian.

    Asiasta sen verran että viittä metriä lähempänä tuota uljaan kaunista lintua en ole ollut. Luonnollisesti jouduin tyytymään tuolloinkin pikkutipuun, eli keskimittainenkin töyhtökäs on vielä tekemättä (simussa tosin muutama viikko sitten 🙂 Onneksi peliseurani on kuitenkin ajoittain sen verran kovatasoista että olen niitä sentään nähnyt. Viimeisin Pickala Forestilla, Veli Paksupekan toimesta.

    =>KL

    Tuo 15 holari on tehty joskus vuona miekka ja kypärä, jolloin puut olivat yhtä pitkiä kuin minun tekemättömät lapseni, tai niiden tekemiseen tarvittava laite. Nykyäänhän on jo mahdotonta ylittää puut ja saada pallo jäämään greenille, vaikka olisi millainen Luikuri Tattinen.

    Tuosta kympistä sen verran, että holarit (tässä tapauksessa Alba) on aina kovaa tuuria. Tiedän että tuo on tuolla väylällä tapahtunut, mutta tiedossani ei ole, että miten. Kuten arvon Clubhousekolleega tietää: Pallolla on omat jumalansa ja oma tahto. Itse olisin valmis uskomaan kuitenkin johonkin epäJumalalliseen pompuun. Mahdollisesti esim. bunkkerin ja parin muun luonnon-, sekä Talin kenttämestarin luoman epätasaisuuden kautta kyseiseen loppuratkaisuun 🙂

    Totta, kyllä hienoja suorituksia ihmiset tekee golfkentillä ja kaikki kunnia niille.

    Tämä maininta ’kunnon kentästä’ johtui kuitenkin mm. siitä, että olen kuullut puhuttavan esim. ’holarin tekijöistä’ jotka ovat tehneet holarin par 3 kentällä jossa pisin väylä on 70 metriä… Ja sehän ei ole hole in one ainakaan minun golf-arvomaailmassani. Joten yritin vain putsata tuollaisiin verrattavissa olevia kommentteja pois.

    Mutta jos tämä maininta ’oikeasta’ albatrossista saa jotkut vallan hämmennyksiin, niin aivan sama vaikka kirjoittelisitte Laajasalogolfin albatrosseista.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #251339 kohteessaALBATROSSI