16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

360?!?

Etusivu Foorumit Yleistä 360?!?

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 141)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Punainen on noin 220-240 astetta.
    Kuten jo yhdessä vanhassa viestissäni totesin.

    Mittaa astelevyllä, jos et usko. Minä mittasin, sain 180 + 45 = 225, plusmiinus virhemarginaali.

    Siis kuvan punainen on kuitenkin lähempänä 180, kuin ”360” astetta.

    Jos pallo oikeasti kiertäisi koko reunan 360 astetta koskettaen reunaa, sen kulkusuunta (sininen) luultavasti muuttuisi ehkäpä noin 270 astetta.

    Tuossa kuvassa kulkusuunta muuttuu vain noin 170 astetta, ja siis pallo koskettaa kierroksella reunaa noin 220-240 astetta.

    Tässä puna sinisessä kuvssa asia on piirretty ja siitä näkyy, ettei kierros täyty liikenneympyrässä. Kuvassa alhaalla oleva ympyränkaari jää aina ajamatta menopisteen ja poistumispisteen väliltä. Ympyrän menokaistan ja poistumiskaistan välissähän on koroke ja koko ympyrä on yksisuuntainen ja vasemmalle kääntymisiä ei ole. Olisikohan tuo ajettu matka noin 300 asteen luokkaa.

    ts

    KP: Edellenkään ei ole kyse kulkusuunnan muutoksesta. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää moneen kertaan selitettynäkin?

    Ts: Punaisten viivojen kulma kuvassa on 220-240 astetta, ei ”360”. Eikä myöskään ”300”.

    Erästä toista kirjoittajaa lainaten, ”mikä siinä on vaikeaa ymmärtää moneen kertaan selitettynäkin”?

    Itse en ymmärrä missä tuossa kuvassa olisi 300 tai 360 astetta, kun itse en kuvassa sellaista kulmaa näe, enkä sen suuruista ympyränkaarta merkittynä.

    ts: Tosin tuo punainen on ehkä noin 300, ei 360 astetta

    siis ihan simppeli kysymys sinulle ts:
    mikä ”tuo punainen” on 300 astetta?

    Eli siis minusta (ja astelevyllä mitaten) punaisten viivojen välinen kulma (joka tosiaan kai kuvastaa sitä kuinka kauan pallon reuna on ollut kosketuksissa reiän reunaan) on 220-240 astetta. Jos pitäisi sanoa yksi numero, sanoisin 225. Joka on lähempänä 180, kuin ”300” tai ”360” astetta.

    (ja tosiaan, unohdetaan pallon tulo- ja lähtösuunta eli siniset viivat, menee näköjään liian monimutkaiseksi jos yrittää ajatella kahta asiaa yhtä aikaa)

    Ehkä meillä nyt eri näkemys siitä mitä piirtäjä on tarkoittanut punaisilla viivoilla… Minä ymmärsin että ne ovat se osa reiän reunasta, jonka matkalta pallo on koskettanut reiän reunaa. Ja sen tangentit erkaantumiskohdasta ulospäin, että näkee helpommin kaaren pituuden asteina.
    Onko sulla ts joku muu ymmärrys siitä, mitä nuo punaiset viivat ovat?

    Mutta joka tapauksessaa, oli ne punaiset viivat sitten mitä vaan, niin tuossa piirroksessa niiden välinen kulma on 220-240 astetta. Siis EI 300, eikä 360.

    Kun liikenneympyrän kietää palaten takaisin, niin osa ympyrästä jää väistämättömästi ajamatta, jolloin ympyrää ei kierretä 360 astetta.

    pallon kulku

    Tää softa on ihan perseestä

    Hyvä kuva Jyrikseltä.

    Mutta poistumiskulman lisäksi tässä ketjussa on puhuttu vielä kulman muuttumisesta, joka keltaisessa ja sinisessä esimerkissä olisi 0, punaisessa 90 ja jos siihen lisättäisi vielä musta joka lähtee ulos takaisin tulosuuntaan, se olisi 180. Kehää tämä musta kiertäisi tosiaan alle 360, koska osa ympyrästä jäisi kiertämättä, kuten edellä tuli jo liikenneympyrää esimerkkinä käyttäen todettua.

    Eli siis edelleen, ensiksi pitää päättää ”suhteessa mihin”. Oikeita vastauksia on enemmän kuin yksi.

    ts

    Kuuma putteri
    Ts: Punaisten viivojen kulma kuvassa on 220-240 astetta, ei ”360”. Eikä myöskään ”300”.

    Erästä toista kirjoittajaa lainaten, ”mikä siinä on vaikeaa ymmärtää moneen kertaan selitettynäkin”?

    Itse en ymmärrä missä tuossa kuvassa olisi 300 tai 360 astetta, kun itse en kuvassa sellaista kulmaa näe, enkä sen suuruista ympyränkaarta merkittynä.

    ts: Tosin tuo punainen on ehkä noin 300, ei 360 astetta
    siis ihan simppeli kysymys sinulle ts:
    mikä ”tuo punainen” on 300 astetta?

    Missä minä olen kirjoittanut jotain kulmista? Minä olen sinulle sanonut jo moneen kertaan, että kyse ei ole suunnanmuutoksesta lainkaan, jolloin ei ole kulmaakaan. Kyse on siitä, kuinka suuren osan ympyrän kehästä tuo pallo matkustaa, eli laita astelevy tuon kuvan päälle ja keskikohta reiän keskelle.

    Laitoin astelevyn kuvan päälle, ja keskikohdan reiän keskelle.
    Kun katsoin kuinka suuren osan ympyrästä punainen viiva koskettaa ympyrän kehää, sain 220-240 astetta.

    Huomasin myös että se on yllättäen lähes sama kulma kuin punaisten jatkoviivojen välinen kulma. Hassua!

    Meillä on varmaan erilaiset astelevyt.
    Mutta se on luonnollista koska Sinä olet ammattimainen mittausekspertti, ja minä en.

    ts

    Kuuma putteri
    Laitoin astelevyn kuvan päälle, ja keskikohdan reiän keskelle.
    Kun katsoin kuinka suuren osan ympyrästä punainen viiva koskettaa ympyrän kehää, sain 220-240 astetta.

    Miksi se koskettaminen on olennaista. Edelleen täysi ympyrä on 360 astetta, vähän vajaa on vähän vähemmän. Kyse on kuitenkin siitä minkä PT jo aikaa sitten selitti, että kierroksen astemäärä ja pallon suunnanmuutos ovat kaksi eri asiaa ja 180 asteen suunnanmuuutos on 360 asteen kierros

    Joo, ja enemmän vajaa ympyrä on 220-240 astetta.
    Kerrotko vielä missä ”tuo punainen” on 300 astetta, kun minä en osaa mitata sellaista?

    ts

    Kuuma putteri
    Joo, ja enemmän vajaa ympyrä on 220-240 astetta.
    Kerrotko vielä missä ”tuo punainen” on 300 astetta, kun minä en osaa mitata sellaista?

    En. Mä selitän työkseni asioita lajin parissa, mutta joskus joutuu vaan toteamaan, että tuohon ei mikään järki uppoa. Tämä on yksi niistä tapauksista..

    Eli sulla ei ole vastausta siihen, että missä kohdassa tuossa kuvassa näet 300 astetta. Ok.

    Tai sitten sulla on tarkka tieteellinen vastaus, mutta se on niin monimutkainen, että minä en kuitenkaan pystyisi sitä ymmärtämään. Ok sekin.

    On tosiaan minulla aikaisemminkin tullut vastaan tieteellisiä laskelmia, joita en ole heti täysin ymmärtänyt.

    ts

    Kuuma putteri
    Eli sulla ei ole vastausta siihen, että kohdassa tuossa kuvassa näet 300 astetta. Ok.

    Et ilmeisesti ymmärtänyt. Kun on aikansa yrittänyt selittää, ei jaksa vaikka vastaus olisi miten helppo antaa. Toteaa siis toivottomaksi tapaukseksi..

    180 asteen suunnanmuutos on 360 asteen kierros ok. Kello kolmesta tulee pallo ei uppoa poistuu kello yhdeksästä, myy mulle joku muu vastaus suunnanmuutoksesta kuin 90 astetta.

    http://www.4par.eu/kuvat/Golf2.png
    Monenko asteen kierros?
    Monenko asteen suunnanmuutos?

    180 / 180

    ts

    Ehkä noin 220 kierros ja 180 asteen suunnanmuutos.

    No edistystä tuli jo 360 putosi 220.

    ts

    toverit
    No edistystä tuli jo 360 putosi 220.

    Se johtuu siitä että oli eri tapaus tutkittavana. Täysi kierros on edelleen 360 astetta kaikkien tutkimieni lähteiden mukaan. Miten teidän suunnalla? Onko eri?

    No kerro nyt muillekin se tapaus!

    Kierros? Noin 220 kuten ts arvioi
    Suunnan muutos? 180

    Minulle ei ollut ennen tätä ketjua tullut mieleen, että sanonnalla ’kiersi reiän ympäri 360*’ trakoitetaan nimenomaan pallon kiertämistä reiän (reunaa pitkin) ympäri eikä pallon kulkusuunnan muutosta. Ja siksi olen kinannut kentällä toisia vastaan.
    Tiedänpähän ensi kerralla suhtautua asiaan…

    Tämä on vähän sama terminologinen sähläys kuin tuo ’lähimmäs lippua’ -mittaus joka mitataankin käytännöllisesti mutta epäloogisesti reiän reunaan…

    ts

    ligopi

    Minulle ei ollut ennen tätä ketjua tullut mieleen, että sanonnalla ’kiersi reiän ympäri 360*’ trakoitetaan nimenomaan pallon kiertämistä reiän (reunaa pitkin) ympäri eikä pallon kulkusuunnan muutosta.

    Eikä sen tarvitse edes kiertää reiän reunaa pitkin. Jos se leikaa oman alkuperäisen kulkureittinsä, se on aina kiertänyt 360 astetta tietyn akselin ympäri. Kulkusuunta saattaa muuttua 90, 180 tai jotain muuta tuon myötä

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 141)
Vastaa aiheeseen: 360?!?

Etusivu Foorumit Yleistä 360?!?