16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

Golfautokulttuuria

Etusivu Foorumit Yleistä Golfautokulttuuria

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Golfautojen käyttö on meillä ilmeisesti vielä sen verran uutta, että minkäänlaisia sääntöjä ei näytä olevan golfautoilla ajeluun kentällä. Tänään taas pisti silmään pelaaja, joka ajoi golfautolla par3-väylän foregriinille.

    USA:ssa golfautojen käyttö on kentillä yleisempää kuin pelaaminen ilman autoa. Siellä on kentillä tiukat ohjeet siitä, mihin autolla voi ajaa. Par3-rei’illä auto on aina pidettävä ajopolulla, väylälle ei autolla saa mennä. Yleinen on myös 90-degree rule, jolloin autolla ajetaan polkua tai raffia myöten pallon tasalle, ja sitten vasta käännetään auto 90 astetta väylälle kohti palloa. Noin 15-20 metriä ennen griiniä alkaa aina alue, jonne autolla ei saa ajaa.

    Onkohan vastaavia ohjeita millään suomalaisella kentällä?

    KL

    Ainakin Kytäjällä on tarkat ohjeet autojen käytöstä. Siellä on jopa menty niin pitkälle, että auto pysähtyy, jos se ajetaan virheelliselle alueelle. Sieltä pääsee sitten vain peruuttamalla pois.

    Talmassa on parhaat ohjeet. Ajavat edellisen ryhmän ohi ja ilmoittavat menevänsä ohi nyt.
    Tosin tuo Talma nyt muutoinkin on hieman ihmeellinen jäsenistöstään vaikka kentät on kivat, etenkin nyt kun hiekkaterroristi on hieman syrjään siirretty

    Olin viikolla eräällä nimellä mainitsemattomalla kentällä ja lähdin kierrokselle ajallaan ykköstiiltä. Ensimmäiselle griinille päästessäni kaksi öykkäriä oli autolla menossa jo ohitse. Lähtivät siis melkein 10 minuuttia etuajassa ja kaasu pohjassa näyttivät menevän.

    Kentän herkimpien osien kunnossapidon kannalta olisi suotavaa, että golfautoilla ei ajettaisi griinien lähialueille. Suomessakin olisi varmasti aihetta rauhoittaa 15-20 metriä ennen griiniä alueeksi, jolle golfautoilla ei ole asiaa.

    Kytäjältä kannattaa käydä ottamassa mallia kuinka autoilla ajamista on suunniteltu ja ohjattu. Tosin jo kentätkin on suunniteltu autoilla pelaaminen huomioiden. Kaikki väyliä reunustavat tiet ovat päällystettyjä sekä ikäänkuin piilotettuja/maisemoituja kumpujen väliin. Tiiauspaikoilta ei juurikaan näe kyseisiä teitä.

    Isompien sateiden jälkeen ei väylille yleensä päästetä autoja. Myöskään greenien lähelle ei autoilla ole mitään asiaa, ohjaukset alkavat jo useita kymmeniä metrejä (usein jopa likimain 100 m) ennen greenejä. Ja kuten KL jo kertoi, autoissa on gps-järjestelmä joka pätkäisee virrat poikki ja estää autoilun kielletyillä alueilla (bunkkerikummut, tiiboxit, leikkaamaton raffi jne.). Vain peruutus takaisin luvalliselle alueelle/tielle toimii näissä tapauksissa. Käsittääkseni järjestelmän valvoja(t) myös näke(vät) reaaliaikaisesti missä autot seikkailevat/kulkevat.

    Kytäjällä myös riittää autoja pelaajille. Todennäköisesti siitäkin huolimatta vaikka kaikki pelaisivat autojen kanssa.
    Aika paljon niillä ajellaan. Ymmärtääkseni kaikki ammattilaiskiekkoilijat ja monet muutkin nuoret urheilijat ovat varsin tottuneita golfauton käyttäjiä.

    KL

    Kytäjällä myös riittää autoja pelaajille. Todennäköisesti siitäkin huolimatta vaikka kaikki pelaisivat autojen kanssa.
    Aika paljon niillä ajellaan. Ymmärtääkseni kaikki ammattilaiskiekkoilijat ja monet muutkin nuoret urheilijat ovat varsin tottuneita golfauton käyttäjiä.

    Ei ihme. Kytäjän kaltaista kehtoa ei olisi pitänyt koskaan rakentaa Suomeen. Se ei ole millään muotoa sovelias klubipelaamiseen. Kilpakenttänä toki kerrassaan upea ja siihen tarkoitukseen aivan loistava. Tai siis olisi, jos väylien salaojitukset ja griinit saataisiin asialliseen kuntoon.

    KL
    Ei ihme. Kytäjän kaltaista kehtoa ei olisi pitänyt koskaan rakentaa Suomeen. Se ei ole millään muotoa sovelias klubipelaamiseen. Kilpakenttänä toki kerrassaan upea ja siihen tarkoitukseen aivan loistava. Tai siis olisi, jos väylien salaojitukset ja griinit saataisiin asialliseen kuntoon.

    Mielipiteet vaihtelee.

    Monien mielestä Kytäjä on ainoa oikeasti kansainvälisen tason golfkenttäkokonaisuus Suomessa. Suunnittelu ja toteutus kaikkineen ovat olleet jo lähtökohdiltaan ainutlaatuisia. Tottahan Suomeenkin mahtuu pari kunnollista jenkkityylin kenttää. KL:n mieliksi voinee ehkä todeta että tuskinpa meille enää toista vastaavaa saadaan, ainakaan aivan lähiaikoina.

    Kytäjällä kentät ovat lähtökohdiltaan suunniteltu myös autolla pelaamiseen. Peliväylien sijoittelun vuoksi kävelijöille tulee muutama normaalia pidempi siirtymä..ei kuitenkaan mitään mahdottomia matkoja. Ehkä tämä pieni haitta korvautuu sillä ettei kentiltä löydy sokkoväyliä tai ”pimeitä” doglegejä.

    Mielestäni suurin haitta autoileville vs. käveleville lienee siinä että varsinainen range sijoittuu hieman kauemmaksi klubilta.

    Mutta, jokaisella on omat mieltymyksensä, kaikki ei sovi kaikille.

    KL:lle tiedoksi. Minun tietoni mukaan kytäjän kentillä on pelialueen salaojat korvattu pääasiassa maastonmuotoilluilla. Siitä ja muotoilujen toimivuudesta voidaan sitten olla montakin mieltä.

    Golfautoilu teitä pitkin 2 per auto on muuten hitain mahdollinen tapa pelata golfia. Muutama kerta ollut edessä 4 pelaajan ryhmä 2 autolla … ja voi sitä sähläystä ja eestaas vipeltämistä auton ja väylän välillä.

    Toinen ongelma on pelaajat, jotka eivät saa persuksiaan irti penkistä palloa etsiessä, vaan ajelevat ympyrää etsiskellen palloa auton kanssa. Pahimmillaan vielä katveessa, jolloin näkyviin ei ole jätetty mitään näkyvää, jolloin takanatulevan ryhmän on mahdoton tietää, onko siellä katveessa joku ajelemassa ympyrää.

    Ymmärrän toki autoilun, jos on ikää tarpeeksi tai muutoin vaikeuksia kävellä, mutta ainakin minulle golf on vielä toistaiseksi urheilua, johon kuuluu vähän myös rasitusta = 4h kävelyä

    ”Kytäjän kaltaista kehtoa ei olisi pitänyt koskaan rakentaa Suomeen. Se ei ole millään muotoa sovelias klubipelaamiseen. Kilpakenttänä toki kerrassaan upea ja siihen tarkoitukseen aivan loistava. Tai siis olisi, jos väylien salaojitukset ja griinit saataisiin asialliseen kuntoon.” KL

    Aika surullinen kommentti, miten joku voi harmitella että Suomeen on tullut noin hieno golf keskus…

    Onneksi on golf autoja, niiden avulla saa kierrettyä 18 reikää kahdessa tunnissa. Jos kävely ja liikunta on niin tärkeitä niin ainahan voi kävellä kentälle ja kotiin 🙂

    Autogolf on hieman sama kuin, jos ottaisi koulutetun apinan mukaan kuntosalille ja sitten se apina nostelisi niitä painoja.

    … ja tähän ping10 siten toteaisi, että voihan sitten ne matkat kuntosalille kävellä 😉

    Onko jollakulla sitten joku muu syy golfharrastukseen kuin jokaisen golfkierroksen tarjoama noin kymmenen kilometrin mittainen terveyttä ylläpitävä ulkoliikunta? Vaihtoehtonahan olisi ajan mittaan tylsääkin tylsemmäksi käyvä lenkkeily pururadoilla.

    Liikuntavamman takia olisi koko kesän golffit jäänyt pelaamatta jos ei olisi ollut golf autoja. Onneksi oli autoja jotka mahdollisti golffin peluun tänäkin kesänä.

    Jos joku liikkumiseen tai terveyteen liittyvä seikka estää kävelyn golfkierroksella niin auto tulee silloin todella hyvään tarpeeseen.

    Putti-Possu
    Golfautoilu teitä pitkin 2 per auto on muuten hitain mahdollinen tapa pelata golfia. Muutama kerta ollut edessä 4 pelaajan ryhmä 2 autolla … ja voi sitä sähläystä ja eestaas vipeltämistä auton ja väylän välillä.

    Olen samaa mieltä. Suomessa en muista nähneeni kenttää jossa olisi kielletty kentällä ajaminen muuten kuin erikoistapauksissa, mutta muissa maissa usein. Se kieltämättä ei ole kovinkaan ripeä tapa pelata golfia.

    Olen samaa mieltä. Suomessa en muista nähneeni kenttää jossa olisi kielletty kentällä ajaminen muuten kuin erikoistapauksissa, mutta muissa maissa usein. Se kieltämättä ei ole kovinkaan ripeä tapa pelata golfia.

    Näissäkin pääsee yleensä ajamaan kentällä jos pelaajalla on siihen tarvetta terveydellisistä syitä..

    Muuten on pelkästään fiksua jos vältetään ajelemasta kentän väylillä kun ne ovat epänormaalin märkiä, esim. pitkän sateen johdosta. Toisekseen..

    ..Kentät joilla ajellaan pelkkiä sivulla kulkevia ajoväyliä pitkin on usein suunniteltu jo lähtökohdiltaan siten että kulku/pääsy pelipallolle on huomioitu. Se kuinka asiat tapahtuu käytännössä riippuu kuitenkin pelaajista itsestään. Eteneminen voi niissäkin tapauksissa sujua ripeästi ja helpommin kuin kävellen pelaavilla.

    Joskus on syytä huomioida myös kentän kokonaisuus. Tässä on erilaisia ”koulukuntia” ja näkemyksiä. Esimerkiksi suunnittelun lähtökohtana voi olla se että kentän väylät sijoitetaan maaston ehdoilla. Yleensä tämä tarkoittaa sitä että siirtymät tulevat jo luonnostaan pidemmiksi kuin niillä kentillä joissa seuraavan väylän pitää lähtökohtaisesti alkaa edellisen greenin vierestä.

    Kun jo lähtökohtaisesti hyväksytään että eri reikien välillä (greeniltä seuraavaan tee-boxiin) voi (tarvittaessa) olla etäisyyttä jopa satoja metrejä, siirtymien välissä mahdollisesti suuria korkeuseroja jne. niin voidaan tarkoituksella rakentaa väylät paremmin maastoon sopiviksi, ilman konstikkaita doglegejä ja sokkoväyliä. Tee-boxit voidaan tehdä paikkoihin joista on hyvä näkyvyys väylille, esteisiin jne. Myös niin ettei tarvita out-paaluja väylien välissä jne. Näin saadaan toteutettua jokainen erillinen väylä ikään kuin omana, parhaalla mahdollisella tavalla maastoon sopivana ainutlaatuisena kokonaisuutenaan.

    Tällaisen kentän suunnittelun haittapuolena voi syntyä huomattavasti normaalia pidempiä siirtymiä. Mutta toisaalta itse peliareena, siis väylät saadaan sijoitettua ihanteellisesti, maaston tarjoamat mahdollisuudet huomioiden.

    Loppuviimeksi pelaajien itsensä harkintaan jää soveltuuko tällainen kenttä hänelle. Tietyillä kentillä saattaa olla jopa autonkäyttöpakko. Jalkaisin pääsee pelaamaan vain erityisluvalla. Osalle harrastajista tällainen käytäntä aiheuttaa suurta (jopa periaatteellista) närkästymistä. Mutta, eihän sinne ole kenenkään pakko mennä pelaamaan. Jos siirtymät aiheuttavat syytä valittamiseen niin aina löytyy kenttiä jotka soveltuvat paremmin kävelijöille. Ja, joissa kävellen pelaaminen sujuu ripeästi..ilman että pitäisi kuitenkaan kävellä niitä ylipitkiä siirtymiä.

    Minulle sopii mainiosti em. kaltainen autollapelattava kenttä ja toisaalta ne käveltävätkin..ja monenlaiset siltä väliltä.

    Totta kaikki. Ongelma lähinnä muodostuu siitä, kuten Putti-Possu totesi, autossa kun on kaksi, joiden lyöntimitassa pahimmillaan on eroa 100 m ja leveydessä sama, se on vähän haastava asetelma sujuvalle pelille jos autolla pitää ajaa väylän toisella puolen olevaa tietä. Uskon että Putti-Possu puhuu samasta asiasta.

    Mutta sekin on totta, on paljon kenttiä jotka ovat selkeästi suunniteltu autolla pelattavaksi. Ei varmaankaan Suomessa, mutta suuremmissa golfmaissa kyllä. Olen näitä muutamia pelannut ja toisen kierroksen yleensä sitten jo autolla.

    Kyllä autolla voi kaksikin sujuvasti pelata, se vaan vaatii hieman pelisilmää. Sählääminen ja eestaas vipeltäminen onnistuu muuten golfareilta ilman autoakin. Eli tässäkään asiassa ei golfissa pääse välinettä syyttämään.

    LDR-MOD Dole:

    Totta kaikki. Ongelma lähinnä muodostuu siitä, kuten Putti-Possu totesi, autossa kun on kaksi, joiden lyöntimitassa pahimmillaan on eroa 100 m ja leveydessä sama, se on vähän haastava asetelma sujuvalle pelille jos autolla pitää ajaa väylän toisella puolen olevaa tietä. Uskon että Putti-Possu puhuu samasta asiasta.

    Mutta sekin on totta, on paljon kenttiä jotka ovat selkeästi suunniteltu autolla pelattavaksi. Ei varmaankaan Suomessa, mutta suuremmissa golfmaissa kyllä. Olen näitä muutamia pelannut ja toisen kierroksen yleensä sitten jo autolla.

    Totta toki. Peli varmasti hidastuu jos kaksi pelaajaa joutuu haeskelmaan pallojaan eripuolilta kenttää ja yhteisellä autolla saa ajaa vain tietä pitkin. Se on kuitenkin yleensä erikoistilanne (märkä kenttä) ja luonnollisesti takaa tulevan nopeamman ryhmän voi päästää ohitse.. Eihän siitä sen suurempia katastrofeja tarvitse kehitellä. Suomessa tällaista voinee sattua vain Kytäjällä. Vai löytyy Suomesta muita kenttiä jossa olisi rakennettu koko kentän(-ien) mitalle varsinaisia päällystettyjä ajoteitä?

    Kytäjän SE ja NW lienevät myös ainoat suomalaiset kentät joiden suunnittelussa useimmat peliväylistä on sijoitettu ns. ”jenkkityyliin”. Kuitenkin niin että siirtymät ovat myös kävellen pelaaville siedettävissä mitoissa. Ehkä parhaiten tämä näkyy NW- kentän viimeisillä väylillä (15-18). Näissä tee-boxit (erityisesti bäkärit) on tarkoituksella sijoitettu siten että peliväylät kaikkine väylineen, esteineen ja maisemineen levittäytyvät pelaajien silmien eteen. Haittapuolena(voiko se olla haitta kuntoilevalle golfarille?) kävelijöille on hieman normaalia pidemmät siirtymät. Autoilla pelaavalle niistäkään ei koidu minkäänlaista haittaa.

    ==========

    Quote korjattu

    LDR-MOD Dole

    Harvemmin pelaan autolla, niin Suomessa, kuin muuallakaan, mutta tosiaan, ainut paikka Suomessa missä väylällä ajaminen on ollut kiellettyä, oli kerran juuri syksyisellä Kytäjällä.

    Noin se varmaan on. Kytäjä taitaa olla ainut kenttä Suomessa, missä tätä asiaa on jo piirustuspöydällä pohdittu. Hyvä havainto.

    ts

    Tuolla Aasian pienemmillä toureilla cädit ajelevat autolla tietä pitkin ja pelaajat kävelevät väylillä. Sitten on hauskaa kun sieltä koitetaan länsimaisin käsimerkein (en tarkoita sitä tunnetuinta) viittoa cädille mikä maila pitäisi tuoda 🙂

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Golfautokulttuuria

Etusivu Foorumit Yleistä Golfautokulttuuria